Khamis, 19 Mac 2015

SHYY... PEMBUNUH SENYAP Episod 2

Ok, semalam tu mungkin susah nak faham kerana terlalu teknikal. Jadi saya bagi satu analogi mudah untuk lebih mudah kita memahami salah satu faktor berlakunya tekanan darah tinggi

Bayangkan begini
JANTUNG = KEPALA PAIP
ARTERI = PAIP.

Link video boleh klik disini

https://www.dropbox.com/s/noc3fpg54s269bp/Video_20150317094101_by_videoshow.mp4?dl=0

Apabila kita buka air, kepala paip akan mengeluarkan air melalui paip (sama seperti jantung mengepam darah ke seluruh badan melalui arteri)..

Apabila saya tutup separuh dihujung paip, terdapat rintangan semasa air keluar dan dikepala paip juga mengalami tekanan yang tinggi, bayangkan sekiranya saya menutup kesemua dihujung paip, agak-agak anda apa yang berlaku dikepala paip? Tekanan menjadi tinggi dan mungkin paip akan tercabut.

Begitulah satu analogi mudah untuk anda fahami bagaimana tekanan darah tinggi berlaku. Ada pelbagai lagi sebab cuma saya ambil salah satu sebab yang mudah difahami sebagai contoh yang mudah dan ringkas.

Esok saya cerita mengenai bagaimana senaman dapat membantu MENCEGAH daripada berlakunya hypertension.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: