Sabtu, 14 Mac 2015

PELUH MEMBAWA MAUT? Ep 4 - Akhir

Situasi 1
"Saya selalu bersenam tapi peluh tak banyak..."

Itu tiada masalah, seperti yang saya nyatakan semalam, peluh bertujuan untuk mengurangkan suhu badan anda. Ada manusia yang liang romanya besar dan ada yang sebaliknya. Kalau liang roma besar, anda memang mudah berpeluh, kalau kecil pula memang susah nak peluh.

Situasi 2
"Saya selalu lari 5km, peluh saya berjurai-jurai, tapi bila tengok jam "Heart Rate Monitor", kalori baru je bakar 300kcal"

Peluh tiada kaitan dengan kalori. Kalori bergantung dengan INTENSITI latihan anda, jadi jangan hairan mengapa seseorang yang berpeluh banyak kadang-kadang kalorinya lebih sikit daripada orang yang kurang berpeluh.

Saya bagi contoh klien saya ini, beliau menjalankan latihan dengan saya dah masuk bulan yang kedua dan beliau kurang berpeluh tapi sekarang badannya semakin "firm" dan semakin "tone". Buat apa pening-pening nak bersenam sampai berpeluh, peluh tu kan BUSUK... Huhuhu

--> Tips
Peluh bagus untuk mengurangkan suhu badan tapi kalau ianya keluar terlampau banyak, kita perlu gantikannya dengan air. Konsep ini sama seperti radiator kereta, apabila enjin panas, radiator perlu diisi dengan air agar suhu akan turun normal semula.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: