Isnin, 30 Mac 2015

SAIZ & KEKUATAN ATLIT. MANA LAGI PENTING?....

"Bang, macam mana saya nak bagi badan besar dan sado eh.." Soalan ini sering saya terima didalam gim. 

Sebagai seorang PT kita perlu betulkan fahaman klien. Kadang-kadang mereka tidak faham perbezaan antara KEKUATAN dan SAIZ. Ramai yang beranggapan mereka yang ada 6 pack dan berbadan besar tu lebih kuat.

Seorang atlit ragbi sekolah berumur 16 tahun ingin mendaftar digim saya. Ini perbualan saya dengan beliau

K: Saya nak "train" untuk besarkan badan sayalah bang..
B: Kenapa nak badan besar?
K: Saya main ragbi.
B: Awak main ragbi sampai peringkat apa? Selain itu, awak main sukan apa?
K: Saya main ragbi peringkat sekolah sahaja tapi merentas desa dan olahraga (jarak jauh), saya wakil negeri.
Teeeettttt.. Hmm..
Yang best lagi, dia beritahu ada trainer cakap ikut latihan dia dalam 3 bulan dah boleh "jadi" beserta dengan supplement.

Klien selalunya keliru, mereka inginkan "penampilan" yang menarik tanpa memikirkan masa depan atau kariernya di dalam bidang yang diceburi. Cuba bayangkan kalau badannya besar (seperti Bina Badan) dan menyertai larian jarak jauh. Hmmm.. Memang tak terbayang pun.. Hehehe

Jadi, seorang PT perlu membimbing dan menerangkan objektif yang LEBIH REALISTIK kepada klien mengenai apa yang sepatutnya mereka perlu capai di dalam program latihan kerana mentaliti rakyat Malaysia beranggapan

"MASUK GIM JADI SADO."

Saya ingin membuka minda anda bahawa latihan digim bukan untuk jadi SADO sahaja, banyak faedah lain lagi antaranya
i- program rehabilitasi (orang yang mengalami sakit sendi dan otot)
ii- latihan "strength and conditioning" (untuk persediaan fizikal atlit)
iii- pengurusan berat badan
iv- "corrective exercise" (orang yang mengalami masalah postur)
dan banyak lagi.

Saya bagi satu perumpamaan mudah. Anda mempunyai kereta dan ingin menyertai perlumbaan, apa yang perlu anda "upgrade"? Mestilah enjinkan (sistem). Bukannya cat kereta untuk kelihatan cantik (fizikal). Kalau kereta cantik, agak-agak laju ke?

--> Tips
Sekiranya anda seorang atlit, anda harus fokus kepada latihan yang membina kekuatan eksplosif, daya tahan dan bermacam lagi bergantung dengan sukan yang anda ceburi, bukannya kecantikan FIZIKAL anda. Saiz yang besar hanyalah BONUS terhadap sukan-sukan yang tertentu.

Harap artikel ini dapat membantu anda untuk lebih memahami peranan gim dengan lebih luas lagi. Share kepada rakan-rakan anda untuk pengetahuan mereka dan like laju-laju page Bahagia Jemali. Sharing is caring

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: