Jumaat, 27 Mac 2015

Ep 3 STRESS!!! PUNCA SEGALANYA..

"Aku kalau stress pergi karaoke. Nyanyi kuat-kuat lepas tu ok lah"

"Bila aku lepak "hoorey-hoorey" dengan kawan, stress aku hilang"

"Kalau aku stress, aku pergi angkat besi.. kalau stress lagi, aku angkat lagi dan lagi dan lagi sampai stress aku hilang" (stress pulak saya bila dengar macam ni..hehehe)

Seperti yang saya beritahu sebelum ini, dalam fisiologi senaman (exercise physiology), apabila anda melakukan pergerakan fizikal, hormon "endorphins" akan dirembeskan lalu menenangkan anda sekaligus stress dapat dikurangkan. Tapi hormon "endorphins" ini bertindak seperti PAIN KILLER sahaja. Kesannya bersifat sementara kerana PUNCA stress itu tidak dileraikan.

Terdapat banyak kaedah dalam merawat stress sepanjang saya melakukan rawatan menangani stress. SEBELUM mereka menjalani rawatan, satu ujian akan dijalankan untuk menilai tahap stress mereka. SELEPAS rawatan dijalankan, Alhamdulillah dengan izin ALLAH mereka terus merasa lega dan lapang dada dengan segala apa yang mereka hadapi.

Semua masalah mereka itu HILANG dan badan mereka menjadi ringan. Ada di antara mereka yang asalnya datang dengan sakit pinggang, kadang-kadang sakitnya itu hilang. Selepas itu, mereka boleh menceritakan masalah mereka tanpa perasaan segan atau beremosi. Menakjubkan bukan!!!

Ini adalah pengalaman saya sepanjang merawat klien yang mempunyai masalah berkaitan stress.

Untuk pengetahuan anda, STRESS boleh menyebabkan 

i- prestasi kerja atau sukan anda menurun
ii- nafsu makan anda meningkat
iii- anda berada ditahap "plateau"

Ini bukan reka-rekaan ya, ini adalah FAKTA!! Sebab itulah PSIKOLOGI SUKAN merupakan bidang pelengkap dalam satu-satu sukan dan tidak boleh diabaikan sewenang-wenangnya. Hal ini juga mampu membuatkan anda plateau ketika dalam proses menurunkan berat badan (jangan tak tau!)

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan rawatan Pengurusan Stress ini secara PERCUMA, apa kata anda sertai Hybrid FitCamp 2015 pada 1&2 Mei 2015 ini. Klik "link" dibawah untuk melakukan pendaftaran..

www.hybridfitnessclub.com/fitcamp2015

Saya pasti selepas anda melalui rawatan tangani stress ini, anda akan menjadi seorang yang baru dengan tenaga dan emosi yang lebih positif, lebih bersemangat dan lebih luar biasa!

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: