Khamis, 5 Mac 2015

PUNCA SAKIT SENDI

Salah satu berlakunya sakit sendi adalah disebabkan olehb KETIDAK SEIMBANGAN OTOT (Muscle Imbalance). Selalunya saya bagi gambar animasi otot dan sebagainya, tapi hari ini saya dapat satu subjek yang kebetulan mempunyai masalah otot tidak seimbang.

Perhatikan dibahagian betisnya (calf) yang tidak seimbang. Ia menarik otot yang lain dan klien ini berkemungkinan mempunyai sakit dibahagian tapak kaki atau lutut atau pinggang. Kalau pun dia tidak dapat sakit sekarang, beliau sedang "develop" sakit itu untuk masa akan datang (ini yang dihadapi oleh klien saya yang menjalani rawatan)

Sebab-sebab berlakunya ketidak seimbangan otot ini banyak antaranya melakukan pergerakan otot yang sama berulang-ulang kali (kerap) seperti contoh pemain bowling yang "extreme", lengannya lebih besar daripada sebelah.

Anda lihat gambar ini dan kaitkan dengan artikel saya di"link" ini

https://www.facebook.com/828754730530725/photos/a.829845917088273.1073741828.828754730530725/842938492445682/?type=1&theater

Saya harap anda faham mengapa bersenam itu perlu BERGURU.

--> Tips
Senaman ini LUAS PEMANDANGANNYA. Samada anda lihat dari kacamata orang biasa, Jurulatih dan Juru Terapi.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: