Khamis, 12 Mac 2015

PELUH MEMBAWA MAUT? Ep 2

Semalam kita cerita pasak cerek. Jadi saya terangkan analogi sistem cerek dan (badan) anda bertindakbalas apabila PANAS.

Bayangkan badan anda itu seperti cerek.

Apabila wap (peluh) dikeluarkan bertujuan untuk mengurangkan suhu dalam cerek (badan), anda pula tutup cerek dengan kain (badan) dengan baju hujan/baju panas, agak- agak apa yang berlaku pada cerek (badan)?

MELETOP BOM KABABOM!!!
Ini AUTA.. hehe

Suhu tersebut akan meningkat dan mengganggu sistem tadi. Kalau berlaku pada cerek, air akan berkurangan. Sama juga yang berlaku pada badan kita, apabila air mula berkurangan dan terlampau panas, kita berisiko mengalami STROK HABA yang boleh mengakibatkan MAUT.

Jadi mengapa ingin memakai baju tebal-tebal atau baju hujan atau baju sejuk semasa melakukan senaman? Kita duduk di Malaysia yang iklimnya Khatulistiwa (hujan & panas). Jadi lebih baik pakai baju yang tipis agar pengudaraan berlaku dengan baik. Anda boleh lihat pelari marathon, mereka kalau boleh nak memakai baju yang tipis dan ringan untuk mengelakkan "dehydrate".

Kalau nak pakai juga, anda boleh mula praktis menyanyi lagu Alleycats "Ku Tunggu Mu Di Pintu Syorga..." hehehe

--> Tips
Peluh adalah agen yang bertindak untuk mengurangkan suhu badan dan apabila peluh banyak keluar, badan juga menjadi "dehydrate" (kekurangan air). Apabila dehydrate berlaku, banyak sistem akan terganggu seperti mudah berlaku krem, kecederaan dan banyak lagi.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring

~BAHAGIA JEMALI~

#YourPhysicalBeautyExpert
#bodynmindnconnection
#bahagiajemali
#mybodywork
#thisishybridnation

Tiada ulasan: