Khamis, 9 April 2015

TIPS NEWBIES KE GIM

Saya ada menerima satu mesej daripada salah seorang peserta kursus Bengkel Mudahnya Kurus. Beliau meminta saya menerangkan bagaimana cara-cara melakukan latihan di gim. Kadang-kadang bila dah masuk gim, tak tahu nak buat apa.
Ok, mula-mula sebelum masuk gim lagi, anda perlu rancang apa yang anda ingin lakukan. Saya percaya anda sangat "expert" dengan alatan kardio seperti treadmill, bicycle, elliptical trainer, rowing, skipping dan banyak lagi.

Jadi, untuk proses pengurusan berat badan atau dalam bahasa yang lebih mudah "anda pilih sahaja apa-apa aktiviti yang boleh anda lakukan berterusan sekurang-kurangnya 20minit TANPA HENTI"

KENAPA PERLU 20minit?
Secara teorinya, ia berkenaan sistem tenaga. Nak bakar lemak ni melalui proses yang panjang begitu juga nak simpan lemak.

Dan

Pastikan semasa melakukan aktiviti kardio tersebut, ada kehadiran oksigen. Maknanya anda boleh berjalan atau berlari anak atau berbasikal sambil menyanyi lagu Faizal Tahir (Assalamualaikum dunia.. Bangunlah semua... bla bla bla)..

Kalau anda nyanyi sampai semput dan tercungap-cungap, itu tandanya oksigen kurang masuk dan sistem tenaga yang anda gunakan tidak membakar lemak dan kalau anda boleh menyanyi dengan senang sangat, ia tidak sampai intensiti latihan untuk pembakaran lemak. Kalau anda nyanyi sumbang, baik anda nyanyi A B C sahaja.. Hahahaha..

Jadi, lakukanlah apa-apa sahaja latihan kardio dengan intensiti (bebanan kerja) yang sederhana.

Saya akan kongsikan tips-tips lain berkaitan "newbies" untuk masuk ke gim.

--> Tips
Latihan kardio adalah "favorite" kepada wanita TAPI ada latihan yang lebih HEBAT KESANNYA daripada ini.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~

#YourPhysicalBeautyExpert
#bodynmindnconnection
#bahagiajemali
#mybodywork
#thisishybridnation

Tiada ulasan: