Rabu, 22 April 2015

LAT PULLDOWN PENYEBAB SAKIT BAHU

Lat Pulldown (Behind Neck) adalah salah satu senaman yang sering dilakukan di gim. Kadang-kadang wanita juga turut melakukannya tanpa mengetahui risiko-risiko yang bakal mereka terima (main ikut sahaja).

Untuk pengetahuan anda, sendi bahu ini sangat unik dan kompleks. Sendi bahu hanya diperbuat daripada ligamen dan "connective tissue" dan tiada ligamen yang mengikatnya (jadi ia mudah untuk terkeluar/tercabut - dislocated).

MENGAPA SENAMAN INI BAHAYA?
1. Cuba anda angkat kedua tangan anda lurus ke atas dan bawa kedua tangan anda jauh kebelakang. Anda rasa stress kan dibahagian bahu dan mungkin juga ada antaranya rasa dibahagian pinggang.

2. Apabila anda menarik bebanan kebelakang tengkok, tulang humerus (tulang lengan) berubah kedudukan dan semasa bebanan ditarik kebawah, bebanan dibahagian bahu berada dalam tekanan yang sangat tinggi

3. Senaman ini bukan sahaja fokus dibahagian otot "latissimus dorsi" (lebih dikenali sebagai kepak) tapi ia juga melibatkan juga otot dibahagian "rotator cuff" (bahu). Otot "rotator cuff" yang kecil dan tidak kuat itu terpaksa membantu mengangkat beban yang berat.

4. Otot dibahagian leher anda menjadi tegang kerana posisi kepala anda berubah kehadapan untuk memberi laluan "bar" ke bahagian tengkok dan ini boleh menggalakkan perubahan postur seperti "Forward Head".

--> Tips
Senaman untuk KURUS, SADO, KUAT sangat berbeza. Pastikan latihan yang anda lakukan adalah latihan yang SESUAI DENGAN KONDISI ANDA.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~

#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: