Selasa, 28 April 2015

NAK KUAT DAN SIHAT?

Sebelum mula artikel hari ini, saya nak quote kata-kata daripada Hippocrates

"That which is used develops, and that which is not used wastes away"

Untuk pengetahuan anda, Hipprocrates adalah adalah seorang pakar perubatan Yunani Zaman Pericles (Greece klasik), dan dianggap salah seorang tokoh yang paling cemerlang dalam sejarah perubatan. Dia digelar sebagai "Bapa Perubatan Barat"

Artikel ini berdasarkan pengalaman saya sepanjang melakukan rawatan terhadap golongan warga emas. Beberapa hari lepas, ada seorang "warga emas" datang mendapatkan rawatan. Beliau komplen sakit bahagian "hip" semasa hendak bangun daripada duduk dan bahagian lutut. Dalam perbualan itu, saya difahamkan beliau seorang imam dan kadang-kadang rasa tidak selesa disebabkan oleh kesakitan beliau.

Daripada penilaian pergerakan "movement assessment analysis" saya dapati, pergerakan otot beliau tidak mengikut susunan dan ada beberapa bahagian otot yang lemah dan tidak kuat.

Alhamdulillah, selepas menjalani rawatan, sakitnya kurang 80% dan pergerakannya juga semakin baik. Bangun daripada duduk pun dah semakin mudah. Saya memberikan beberapa senaman pemulihan agar dapat membantu ototnya menjadi lebih kuat untuk memudahkan pergerakannya.

Kita dapat lihat betapa pentingnya OTOT didalam kehidupan kita. Semakin berumur, semakin penting otot dalam memastikan kualiti hidup kita

--> Tips
Otot yang digunakan (senaman) menjadi lebih kuat, bila dibiarkan (tidak bersenam) ia menjadi lemah. Begitu juga proses kurus. Nak jadi kurus, anda kena jaga makan dan bersenam, sekiranya anda tidak mengamalkannya, semuanya kembali asal (obes dan sakit)

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: