Khamis, 23 April 2015

SAKITNYA TUH DISINI

Situasi bersama klien yang tak pernah bersenam.

"En Bahagia, kaki saya sakitlah. Nak jalan pun susah."

Saya hanya tersenyum sahaja. Agak-agak kenapa eh...

Inilah yang dinamakan dengan DOMS (Delay Onset Muscle Soreness). Kebiasaannya berlaku apabila seseorang melakukan sesuatu aktiviti fizikal yang luar daripada kebiasaannya. Anda yang tidak bersenam juga boleh dapat DOMS seperti contoh mengemas rumah. Keesokan harinya mesti badan anda akan terasa sakit.

MENGAPA IA BERLAKU?
DOMS disebabkan berpunca daripada koyakan kecil dibahagian otot (jangan serius sangat, bukan koyak sampai tahap cedera..) Tahap DOMS bergantung kepada jumlah tisu yang koyak dan tahap aktiviti yang dijalankan

Jangan risau, walau bagaimanapun kesakitan yang dialami akan pulih dalam masa 48-72jam dan semasa itu proses penyesuaian dan adaptasi latihan akan berlaku.

BERITA BAIK!!!
Selepas beberapa fasa atau sesi latihan telah dijalankan, anda menjadi semakin kuat dan kecergasan anda meningkat apabila melalui proses "recovery". Selepas itu, senaman atau aktiviti yang anda lakukan tadi sudah tidak mempunyai kesan kepada aktiviti harian anda dan menyebabkan anda menjadi lebih kuat dan cergas daripada sebelumnya.

--> Tips
Di dalam program KURUSkan badan, REHAT adalah sangat penting untuk memberi masa kepada otot pulih "recover" agar dapat mengurangkan risiko kecederaan.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert






Tiada ulasan: