Jumaat, 24 April 2015

LEG THROW & BACK PAIN

Di dalam gim, saya perhatikan bahawa ramai klien yang melakukan senaman "Leg Throw" ini. Mereka beranggapan kalau perut rasa "panas" tu kira dah nak jadilah tu. Bila ditegur, mereka cakap dah buat lama tak sakit pun.

Anda pernah dengar tak PENCEGAHAN atau PREVENTION? Semua yang saya kongsikan adalah hasil pengalaman saya memantau klien didalam gim dan semasa menjalankan rawatan. Bila dah sakit, menyesal pun tak guna bang mat dan kak semah ooiiiii..

Soalan saya.. Adakah anda tahu apabila senaman ini dilakukan oleh "newbies" atau orang yang belum mencapai tahap kondisi akan meningkatkan risiko kecederaan dibahagian "lower back" mereka?

Senaman dirangka bukan sahaja semata-mata untuk kurus, anda perlu lihat dengan skop yang lebih luas. Selalu saya membebel

KURUS DENGAN SIHAT
bukan
KURUS DENGAN KECEDERAAN

Apabila anda melakukan senaman "Leg Throw" ini, otot yang utama bekerja adalah otot yang dipanggil "hip flexor" lebih spesifik lagi otot "psoas" (saya pernah kupas topik ini sebanyak 3 episod mengenai crunches). Ini kerana otot "psoas" melekat diantara tulang belakang ke tulang peha. Kalau anda perasan, semasa melakukan senaman ini, apabila kaki dibuang ke bawah, posisi belakang badan anda akan melengkung (ini bermakna otot "psoas" anda menarik tulang belakang dan secara tidak langsung satu tekanan yang tinggi berlaku dibahagian "lower back" tersebut.

KESAN BURUK
Pergerakan ini juga mampu membuatkan "hip flexor" anda menjadi kuat dan ketat sehingga menyebabkan perubahan postur dibahagian pelvik (pinggul)

Risiko kecederaan dibahagian belakang sangat tinggi

--> Tips
Saya melihat senaman ini dari sudut yang luas seperti postur, kesihatan, kecergasan, keselamatan dan bukan hanya KURUS semata-mata.

We are ARCHITECTS of HUMAN BODY

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: