Rabu, 29 April 2015

TAHAP KECERGASAN

Adakah anda tahu, Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyai satu program yang dipanggil SEGAK. Ini bukan memilih murid yang hensem dan segak seperti saya, tapi ia adalah singkatan bagi PROGRAM PENILAIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN.

TUJUAN...
Tujuannya adalah untuk mewujudkan kesedaran terhadap kepentingan aktiviti dan mengamalkan aktiviti kecergasan. Ujian ini dilakukan untuk menilai tahap kecergasan murid-murid tersebut agar sentiasa peka dengan tahap kesihatan dan kecergasan mereka.

Program ini sangat bagus cuma pada pandangan peribadi saya, ia hanya satu program yang "melepaskan batuk ditangga" kerana apa yang saya difahamkan, mereka dinilai dua kali setahun dan hasil daripada penilaian itu hanya direkodkan dan di"simpan".

KESAN?
Murid yang obes menjadi semakin obes
Murid yang kurang cergas masih tidak cergas

CONTOH..
Saya difahamkan negara jiran, mereka juga ada menjalankan program seperti ini dan mana-mana murid yang tidak cergas dan obes akan ditahan dan dilatih oleh Jurulatih Kecergasan (bukan guru) bagi memastikan tahap kecergasan mereka berada ditahap yang sepatutnya.

--> Tips
Program pendedahan seperti ini adalah SANGAT PENTING untuk semua agar kita tahu status kesihatan dan kecergasan. KESIHATAN TIDAK BERSANDARKAN PADA SEJARAH LALU

Sekiranya organisasi anda ingin menganjurkan program-program seperti ini bagi mengetahui tahap kecergasan dan kesihatan pekerja, boleh hubungi saya atau whatsapp ditalian 013 7277007

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: