Jumaat, 10 April 2015

MUNTAH JIN...

Masih ingat cerita dongeng melayu "Si Badang"?. Beliau menjadi kuat selepas makan muntah jin. Sepanjang saya bertugas di Gim, ada beberapa klien yang main sendiri muntah disebabkan beberapa perkara dan saya hanya fokus kepada satu perkara sahaja iaitu PEMAKANAN (tiada kaitan dengan jin eh..hehehe)

Sebelum saya menerangkan lebih lanjut suka saya mengingatkan kepada anda bahawa anda perlu makan sekurang-kurangnya 2 jam sebelum bersenam.

Satu petang yang indah pada bulan APRIL...
Satu hari, Gee makan bersama Es dan Tee pada jam 4.00 pm dan 30 minit selepas itu Gee ada workout appointment di gim bersama "The Best Trainer" (3 pointer) iaitu En Ahmad. Semasa melakukan senaman Gee rasa nak muntah, kenapa? (watak diatas ini tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati)

MENGAPA IANYA BERLAKU?
Selepas anda makan, darah semua bertumpu ke kawasan perut untuk mengangkut tenaga untuk diagihkan keseluruh badan. Apabila anda bersenam, darah yang sedang menjalankan proses penghadaman itu dipanggil ke otot untuk menyediakan tenaga dan ini mengakibatkan proses penghadaman terganggu lalu anda pun MUNTAH (bukan nak jadi JIN tau.. hehehe)

--> Tips
Makan selewat-lewatnya 2 jam sebelum bersenam dan sekiranya anda lapar juga, ambil buah untuk alas perut.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: