Ahad, 12 April 2015

RAHSIA LATIHAN PT DIDEDAHKAN

Seperti yang dijanjikan, saya membuka rahsia semua PT berkenaan merangka senaman. Sebelum saya terangkan lebih jauh, pandangan setiap orang terhadap senaman itu berbeza dan fokus saya hanya untuk NEWBIES dan latihan dalam gim sahaja. Oleh kerana saya adalah seorang PT dan Exercise Therapist, saya bukan sahaja mengejar objektif klien untuk  KURUS malah memandang dari aspek pencegahan KECEDERAAN juga. Jadi kalau anda rasakan senaman saya kurang sesuai, saya tiada masalah dengan anda kerana pendapat Tun M dan DS Najib pun bercanggah apakan lagi Menteri yang sedang hangat diperkatakan sekarang ni iaitu YB Ahmad Maslan.

Pertama sekali, saya percaya wanita diluar sana bingung bila masuk ke dalam gim. Apa yang anda perlu lakukan, anda rangka dahulu senaman sebelum memulakan latihan. Nasihat saya lakukan FULL BODY WORKOUT walaupun lemak anda banyak dibahagian punggung, kaki, lengan atau pun perut. NO SPOT REDUCTION!!

MERANGKA SENAMAN
2 hari lepas, saya ada post artikel mengenai aktiviti kardio dan selepas itu anda boleh merangka 6 senaman bebanan. Cadangan saya adalah
1. Bahagian atas - biceps
2. Bahagian tengah - perut
3. Bahagian bawah - peha
4. Bahagian atas - triceps
5. Bahagian tengah - pinggang
6. Bahagian bawah - peha

MENGAPA FULL BODY WORKOUT?
Dalam sistem otot dan rangka, kita mempunyai 600 lebih otot dan 206 tulang dan untuk seseorang yang baru, lebih baik anda aktifkan keseluruhan anggota badan anda. Ini dapat menggalakkan peredaran darah ke seluruh badan dan secara tidak langsung "activate" otot anda untuk mengubah postur anda menjadi lebih baik.

Saya sertakan contoh "exercise log" yang saya rangka untuk klien dalam program PT yang saya jalankan untuk rujukan anda.

--> Tips
Ini adalah senaman yang paling ringkas yang saya boleh kongsikan kepada anda. Semoga ianya bermanfaat.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: