Ahad, 5 April 2015

Ep 2 HAND PHONE POSTURE

Hand phone sangat penting dalam kehidupan kita. Terdapat banyak fungsi hand phone samada ianya positif dan negatif. Yang positifnya, anda dapat ketahui kadar perbezaan GST diseluruh dunia (sedang hangat diperkatakan sekarang hehehe) manakala yang negatif pula anda asyik melihat berapa ramai yang LIKE post anda di FB yang baru di"hapload" tadi dan tak lupa juga anda boleh "bersosial" dengan bermain game.

Kalau anda perasan, semalam saya post gambar sekumpulan orang sedang menggunakan hand phone. Gambar tersebut menceritakan bagaimana keadaan realiti seseorang yang sedang asyik dengan hand phonenya

Gambar ini pula menunjukkan bagaimana postur seseorang yang sedang menaip di hand phone. Kita boleh lihat di dalam gambar tersebut, semakin tunduk seseorang itu melihat hand phonenya semakin tinggi tekanan dibahagian tengkoknya.

Sebelum saya pergi lebih jauh, adakah anda tahu tulang belakang kita berbentuk lengkung "S"?
Apabila berlaku "Forward Head", kepala anda akan condong kehadapan dan secara tidak langsung, bahu anda juga membongkok kehadapan, otot dibahagian dada anda menjadi lebih ketat dan membuatkan postur anda lebih bongkok lagi yang mengakibatkan anda menghadapi "Forward Shoulder". Jadi dua postur ini saling berkait.

Kenapa Bahagia Jemali sibuk sangat pasal postur ni? Esok saya kupas pula apa yang berlaku sekiranya berlaku "Forward Head & Forward Shoulder" (bukan syampoo Head & Shoulder eh)

--> Tips
ALLAH menciptakan sistem manusia itu cukup sempurna. Jagalah kesempurnaannya dengan sebaiknya atau anda menderita kerana kegagalan sistem itu berfungsi.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: