Khamis, 16 April 2015

MANA YANG CEPAT KURUS?...

Beberapa hari lepas saya menerima mesej ini:

"En Bahagia, saya pernah pakai girdle masa nak kurus dulu, sekarang ni pinggang saya dah kecik TAPI saya rasa pinggang saya selalu sakit lepas tak gunakannya dan perut saya flabby."

Fokus saya mengenai artikel kali ini adalah penggunaan "Girdle" atau "Corset" didalam proses untuk mendapatkan badan idaman sahaja. Ia adalah satu alat yang membantu seseorang untuk mendapatkan pinggang yang ramping. Betul tu.. Pinggang yang ramping macam kerengga. Ia berfungsi dengan mengecutkan otot dan lemak dengan menghimpit dibahagian tertentu agar ianya mengikut "shape" badan. Selain daripada itu, "girdle" juga mampu mengawal pemakanan anda (akibat daripada tekanan dibahagian perut). Ada pelbagai jenis "girdle" antaranya yang mempunyai haba dan mereka "claim" bahawa dengan menggunakan bengkung, anda tidak perlu bersenam dan pinggang anda mampu mengecil sebanyak 4inci.

AKAN TETAPI....

BAGAIMANA KESAN JANGKA MASA PANJANG?
Pemakaian "girdle" memang mempunyai kesan yang tidak baik kepada kesihatan. Walaupun anda boleh kelihatan cantik, adakah anda sanggup mempertaruhkan kesihatan dan masa depan anda?

Salah satu keburukannya adalah ia boleh menyebabkan anda flabby, kekurangan aliran darah ke organ-organ dan menghimpit organ ke dalam kedudukan yang tidak normal. Selain itu, "girdle" juga boleh menyebabkan pemampatan saraf, membuatkan anda stress disebabkan pernafasan anda tidak teratur, melemahkan otot-otot kecil dibahagian "core" sehingga boleh membuatkan anda sakit pinggang setelah tidak menggunakannya dan banyak lagi.

Jadi, mana yang anda mahu?

GUNA GIRDLE
Pinggang ramping - kesan sampingan kesihatan - flabby - sakit

BERSENAM & DIET
Pinggang ramping - awet muda - lebih cergas - sihat

--> Tips
Tiada jalan mudah nak KURUS kerana masa nak GEMUK pun susah juga.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: