Khamis, 7 Mei 2015

PENILAIAN STRESS (Ep 3)

Untuk mengurangkan stress, teknik pernafasan ini perlu dilakukan agar habit menyedut dan menghembus oksigen anda kembali normal.

TEKNIK PERNAFASAN
Apabila melakukan pernafasan, perkara yang paling penting anda perlu kawal adalah dibahagian perut. Pastikan perut anda dikembangkan semasa bernafas dan mengempiskannya kembali semasa mengeluarkannya. Ia bertujuan untuk memberikan ruang kepada paru-paru untuk mengambil lebih banyak oksigen (rujuk gambar)

KESAN
Dengan cara pernafasan seperti ini, ia dapat membantu meningkatkan peredaran darah,  memudahkan gangguan yang berkaitan dengan tekanan dan kebimbangan dan banyak lagi.

CARA PERNAFASAN
1. Duduk atau baring (ikut keadaan yang selesa). Letakkan sebelah tangan dibahagian perut dan satu lagi pada bahagian atas dada anda.
2. Tarik nafas perlahan-lahan melalui hidung dan pastikan perut anda menolak kehadapan 
3. Anda menghembus nafas melalui bibir dengan mengempiskan perut anda
4. Sepanjang pernafasan, pastikan tangan anda terus kekal di dada dan perut. Fokus lebih kepada pergerakan diperut anda.
5. Lakukan senaman pernafasan ini dua atau tiga kali sehari selama 5-10 minit, kemudian beransur-ansur meningkatkan jumlah masa tersebut.
6. Dengan latihan yang cukup, anda boleh bernafas dengan cara ini secara automatik dan secara tidak langsung stress, kebimbingan dan kesakitan anda mula berkurangan.

--> Tips
Badan manusia terdiri daripada banyak sel dan oksigen sangat penting bagi memastikan sel-sel itu terus hidup dan aktif.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: