Sabtu, 9 Mei 2015

Ep 1 CORRECTIVE EXERCISE

"Corrective Exercise" adalah satu pendekatan saintifik yang melibatkan penggunaan senaman dalam membetulkan kembali kedudukan postur. Seperti yang kita ketahui, otot ada bahagian depan dan belakang, kiri dan kanan yang dipanggil "agonist" dan "antagonist".

Program latihan perlulah mengambil kira semua aspek ini agar ketidak keseimbangan otot (muscle imbalance) berlaku. Seperti contoh, ramai yang "skip leg day" kerana sakit tapi adakah anda tahu, otot dibahagian kaki ini menyokong semua pergerakan anda yang lain?

Saya bagi satu contoh dan anda WAJIB cuba ini

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Cubaan 1
Duduk, luruskan kaki ke hadapan dan bongkok

Cubaan 2
Duduk, luruskan kaki ke hadapan dan pastikan jari-jemari kaki anda mengadap ke atas, kemudian anda bongkok

Cubaan 3
Duduk, luruskan kaki ke hadapan dan pastikan jari-jemari kaki anda mengadap ke atas dan kepala tundukkan kebawah, kemudian anda bongkok
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Saya pasti anda akan merasakan ketegangan ditempat-tempat yang berbeza bagi setiap cubaan.

Sila komen dan respond bahagian yang anda rasa dari CUBAAN 1-3 dan saya akan kupas mengenainya lebih lanjut esok. Inshaa ALLAH.

--> Tips
Ketidak seimbangan otot boleh berlaku bukan sahaja dari sudut senaman tapi gaya hidup dan stress juga boleh menjadi salah satu faktor mempengaruhinya.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: