Ahad, 10 Mei 2015

Ep 2 CORRECTIVE EXERCISE

Ade beberapa orang bertanya dan PM saya mengenai aktiviti Cubaan 1-3 semalam dan memberikan respond mereka. Ada yang masih samar-samar apa yang sepatutnya berlaku. Saya jelaskan dalam episod ini.

Rujuk gambar..
Cubaan 1
Apabila anda duduk dalam keadaan lutut diluruskan dan anda tunduk ke bawah, anda akan rasa tegang dibahagian belakang peha (hamstring)

Cubaan 2
Dalam posisi yang sama, apabila anda naikkan jari-jemari kaki anda ke atas, anda akan rasa dibahagian belakang peha dan betis

Cubaan 3
Posisi sama seperti cubaan 2 dan kali ini anda tunduk kepada anda ke lutut dan anda akan rasa dibahagian belakang pinggang (ada yang rasa sehingga leher), belakang peha dan juga belakang betis.

APA TUJUAN CUBAAN INI?
Otot kita disambung melepasi sendi. Apabila sesuatu sendi bekerja, otot dibahagian tersebut diaktifkan dan tak mustahil sekiranya anda sakit pinggang, kadang-kadang ianya bukan berpunca daripada pinggang. Berkemungkinan sakit pinggang anda berpunca daripada otot dibahagian kaki kerana otot kita "inter connected" (berhubung antara satu dengan lain).

--> Tips
Anda bayangkan sekiranya anda bermaij badminton, tenis dan sebagainya, perubahan fizikal akan berlaku dimana tangan anda akan besar sebelah. Agak-agak ia menjejaskan postur atau tidak?

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: