Sabtu, 15 Ogos 2015

KUASAI HUBUNGAN TUBUH DAN MINDA

Malaysia mempunyai ramai pakar dalam bidang senaman, pemakanan, biomekanik, kecederaan sukan dan banyak lagi. Semuanya mempunyai penjelasan dan rasionalnya didalam bidang masing-masing. Tapi tak ramai yang mengambil pandangan dari sudut PSIKOLOGI

Menurut Bompa, terdapat 4 fasa didalam program periodisasi latihan iaitu penyesuaian fizikal, teknikal, taktikal dan PSIKOLOGI. Mengapa latihan psikologi penting? Saya bagi contoh, Datuk LCW adalah salah seorang atlit negara yang "superfit" dikalangan atlit Malaysia tapi masih tidak dapat menewaskan Lin Dan. Mengapa?

Adakah Datuk LCW tidak cukup fit?
Adakah tekniknya masih lemah?

Pada pandangan saya, faktor PSIKOLOGI adalah salah satu faktor yang menyumbang kegagalannya- MENTAL BLOCK

PSIKOLOGI DAN MINDA
Tahukah anda salah satu latihan VISUALISASI adalah salah satu latihan psikologi? Saya kongsi sedikit pengalaman saya. Pada tahun 2000, saya menyertai SUKMA Penang dan menjadi johan dalam acara tersebut. Bagaimana saya lakukan? Setiap malam, sebelum pertandingan saya lakukan 3 perkara ini

i- membayangkan semua perkara yang POSITIF
ii - mewujudkan satu bentuk permainan dan kemahiran yang akan digunakan keesokan harinya didalam pemikiran saya (programming)
iii - akhirnya saya bayangkan yang saya menang dengan bergaya.

Subhanallah.. Semua apa yang saya programkan dan petakan dalam pemikiran saya semalam menjadi realiti didalam pertandingan. Betapa kuatnya HUBUNGAN MINDA DAN TUBUH didalam kehidupan manusia.

PROSES KURUS
Dalam konteks pengurusan berat badan pula, adakah ianya mustahil dilakukan? Adakah ianya perkara yang mengarut? Kalau anda terus membaca setiap post saya dari dulu tanpa melakukan apa-apa TINDAKAN, tiada siapa yang dapat membantu anda dan kekallah anda OHSEN kini, masa depan dan selama-lamanya.

PROMO
CEPAT!!! HARI TERAKHIR promosi KURUS CEPAT. Anda boleh "lock" harga promosi PADA HARI INI 15.8.2015 sahaja kerana selepas ini, program ini akan menjadi program saya yang PALING EXCLUSIVE.

BERTINDAK sekarang untuk hasil yang LUAR BIASA!!!

--> Tips
Semalam saya cerita pasal RESET. Dalam program ini, banyak perkara yang akan di"reset" untuk menjadikan anda seorang yang lebih POSITIF. Inshaa ALLAH.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#5kepingkuihsehari
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: