Ahad, 21 Jun 2015

GIM UNTUK SIAPA?

Saya sering berhadapan dengan orang sebegini..

"Gim ko tu asyik train FITNESS je, selalunya gim ni untuk body builder. Aku pergi mana-mana gim semuanya body builder. PONTIAN body builder, kat PEKAN pun body builder, kat PADANG RENGAS pun sama."

Saya diamkan sahaja dia ulang 2-3 kali dengan cerita yang sama. So dah time untuk "educate" si beliau ni.

"Bang.. FITNESS ni menyeluruh dan ia umpama IBU. Dalam FITNESS ada 11 komponen. Beza nak latih atlit, bina badan, nak kurus, sakit sendi semuanya bergantung kepada intensiti latihan, ulangan, set dan masa rehat.

Lagi satu, gim saya yang abang cakap FITNESS sangat ni bukannya takde geng body builder, cuma saya ubah tanggapan orang awam bahawa pergi ke GIM bukan semata-mata untuk bina badan sahaja malah kumpulan-kumpulan ini juga boleh join

- masalah berat badan
- latihan kekuatan untuk sukan
- orang sakit sendi dan otot
- darah tinggi, diabetes, strok
- orang OKU

Inilah KONSEP GIM YANG SEBENAR. Bukan untuk satu kumpulan sahaja"

--> Tips
Pengetahuan mengenai FITNESS (KECERGASAN) adalah perkara yang paling asas. Kantol bab ni, kantollah semua.

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: