Isnin, 29 Jun 2015

BERSENAM vs BERSHOPPING

Topik ni sangat "kena" dengan wanita diluar sana terutama pada musim raya ini. Sudah tentu mereka sedang sibuk membeli belah. Mereka mampu bershopping secara "marathon" dari pagi hingga ke malam, satu-satunya aktiviti yang mereka boleh kalahkan kaum adam.

Disebabkan aktiviti "shopping marathon" ini, mereka beranggapan bahawa yang aktiviti ini sama seperti bersenam.

HELLOOOO... Haa.. Ni nak tanya (ala-ala Azwan Ali - agak asar sikit bunyinya).
Berapa kali korang boleh shopping seminggu?
Berapa KG barang yang korang shopping?
Banyak ke duit korang sampai nak shopping berjam-jam?
Ko hade? SEDDIHH... NERAKA!!
(Azwan Ali, 2015)

SENAMAN
Satu aktiviti membakar kalori yang dilakukan secara dirancang dan spesifik, berstruktur, bersistem dan dilakukan berulang-ulang. Memenuhi keperluan kecergasan berasaskan kesihatan dan ianya tidak berkonsepkan pertandingan

SHOPPING
Satu aktiviti yang membakar kalori juga akan tetapi jarang dilakukan (bergantung dengan kewangan) dan ianya tidak memenuhi kecergasan berasaskan kesihatan malah boleh menyumbang kepada sakit kepala tahap migrain yang teruk kepada si BF atau SUAMIKU MENTERI KEWANGAN.

--> Tips
SHOPPING adalah aktiviti fizikal yang tidak memenuhi kriteria seperti yang dinyatakan seperti BERSENAM. Walau bagaimanapun ia tetap membakar kalori yang MINIMUM

Untuk info kesihatan, kecergasan dan kecederaan, like laju-laju page Bahagia Jemali dan share artikel ini kepada rakan-rakan anda. Sharing is caring.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: