Sabtu, 20 November 2010

Bersenam?... Penting ke?....

DOSE RESPONSE PROFILE

"Saya tak payah exercise, saya dah kurus dah…."


"Saya hari-hari buat kerja rumah, tak payah exercise lagi...."



"Member saya cakap buat exercise kena 15 kali ulangan, saya buat apa yang saya mampu aje..."



Semua dialog2 ni selalu kita dengar dan seringakali dialog ni keluar time tu juga telinga aku ni berdesing.... perghhhh... kalau camtu, orang kurus, suri rumah takde yang kena diabetes atau sakit jantung, sakit-sakit sendi dan sebagainya.

Camni, untuk pemahaman semua, bersenam adalah satu pergerakan yang dirancang untuk mencapai objektif kecergasan dan sekaligus kita dapat menikmati kualiti hidup baik. Oleh itu, bersenam perlulah dengan cara yang betul, bukan main bantai je...

Seperti contoh, kalau kita sakit doktor akan beri kita ubat dan setiap ubat akan ada preskripsinya yang berlainan. Makan ubat ni 3 kali sehari selepas makan. So, kalau dah diberi dose seperti tu, kita kenalah ikut 3 kali sehari untuk mendapat kesan yang positif. Jika kita telan ubat tu lebih daripada 3 kali sehari dengan harapan untuk cepat baik, so kita akan OVERDOSE. Kalau sebaliknya pula, kita malas nak makan so TAK CUKUP DOSE pula. Begitu juga dengan bersenam. Kita perlulah bersenam dengan mengikut DOSE RESPONSE PROFILE.

Bersenam perlu 3-4 kali seminggu. Ini kerana untuk mengekalkan metabolisme badan agar sentiasa berada di puncak dan memberikan masa rehat di antara hari latihan untuk membenarkan proses pemulihan berlaku

Semasa bersenam, yang membezakan senaman yang terancang atau tidak adalah INTENSITI atau BEBANAN. Kita perlu mewujudkan stress dan rintangan untuk otot dan tulang kita menjadi semakin kuat. Bebanan perlu dilakukan secara progress daripada ringan ke berat. Daripada sistem latihan yang baik, kita boleh mendapat kesan latihan yang berlainan seperti membesarkan otot, mengurangkan lemak, meningkatkan kecergasan dan sebagainya adalah bergantung kepada INTENSITI LATIHAN.

Latihan perlulah variasi dan pelbagai. Kita perlu mewujudkan keseronokan di dalam latihan. Latihan boleh dikategorikan kepada 2 iaitu latihan aeobik dan anaerobik.

Masa berlatih pula perlulah dijalankan sekurang-kurangnya 30 minit. Untuk pengetahuan semua, bersenam boleh dikumpulkan waktunya contohnya bangun pagi pergi jogging sebelum kerja selama 20 minit. Balik kerja sambung jogging selama 20 minit lagi dan kita boleh kira total aktiviti jogging kita selama 40 minit. (dengan syarat pada hari yang sama)

Oleh itu, bersenamlah dengan bijak dan janganlah bersenam sehingga mendedahkan diri kepada kecederaan. INGAT, ADA SENAMAN YANG SESUAI DAN ADA SENAMAN YANG MERBAHAYA UNTUK TUBUH BADAN KITA. Jadi, dapatkan nasihat daripada yang Qualified Personal Trainer anda, bukan daripada orang yang tiada knowledge ataupun Wannabe Personal Trainer….

Tiada ulasan: