Khamis, 26 Mac 2015

Ep 2 STRESS PUNCA SEGALANYA!

Saya buat satu perumpamaan, semua orang mempunyai tabung stressnya sendiri. Setiap kali dan setiap saat, akan berlaku satu perkara yang merangsang saraf anda untuk MELAWAN atau BERTINDAK (Fight or Flight).

Contohnya anda bawa kereta dan ternampak anjing melintas, ia membuatkan anda bertindak sama ada melanggar anjing tersebut atau mengelak.

Apabila rangsangan ini berlaku, tabung stress anda diisi dan lama-kelamaan ia menjadi penuh.

Saya berikan satu situasi kepada anda. Pernah tak berlaku satu perkara yang kecil tetapi anda marah seperti kesalahan itu sangat besar?

Saya bagi contoh, rakan anda sembunyikan pen anda dan kebetulan hari itu anda mempunyai masalah. Anda sebenarnya seorang yang "cool" dan "happy go lucky" akan tetapi apabila anda ketahui bahawa rakan anda menyembunyikan pen itu, anda bertindak memarahinya seperti satu kesalahan yang sangat besar. Pernahkan? Itu tandanya tabung stress anda telah penuh.

Hanya satu "spark" (kesilapan) sahaja mampu membuatkan tabung stress itu MELETUP!! Kenapa ia boleh meletup? Kerana stress itu DIKUMPUL dan DIKUMPUL sehingga tidak tertahan lagi dan menyebabkan ia "Bom Kaba Boomm".. Sebab itulah pentingnya tabung stress itu dikosongkan sebelum ianya meledak.

Sambungan esok, saya ceritakan bagaimana keberkesanan SENAMAN dan RAWATAN terhadap menangani stress ini.

~BAHAGIA JEMALI~
#YourPhysicalBeautyExpert

Tiada ulasan: